På Turistforeningstur til Sirdal

Sommeren 2022 sendte vi ut et ungt par som sammen med to hunder skulle tilbringe et par dager med å vandre fra T-hytte til T-hytte. Med seg på turen hadde de et godt utvalg av Flått-Knocker produkter, både for å teste dem til turbruk, men selvfølgelig viktigst av alt. Beskytte dem mott flått, mygg og fluer. Vi gav dem tilganger til våre SoMe kanaler, så de fikk fortalt historien sin der. Her er innleggene og bildene samlet sammen.

Forberedelse

Da var Bjørnar, Sara, Cooper og Dovre klare for tur.
Vi skal vandre ca 45km over 4 døgn, gjennom Sirdalsheiene og overnatte på 3 DNT-hytter. Hyttene er både ubetjent og selvbetjent, så vi bærer med egen mat. Vi har planlagt en runde som gjør det mulig for oss å fylle på med mat underveis.
På turen vil vi være ikledd flåttavstøtende klær fra flåttknocker, vi vil dele erfaringer og tilbakemeldinger på tøyets kvalitet. Vi gleder oss til fine turopplevelser!

Flått-Knocker tøy som er med på kropp og i sekk:

• T-skjorte

• Drikkeflaske og camelbak-sekk
  • Kaffekjele, kaffe og kjelesett
  • Klokke- og mobillader

Dette har vi til hundene:

• Seler, kløv og bånd
  • 4kg mat
  • 150g snacks
    Cooper bærer 1kg i kløven som tilsvarer snacks, skål, førstehjelp, børster, ekstra bånd, potesalve og sokker. Cooper (to-åringen) er den som skal gå med kløv for å spare ryggen til Dovre (ett-åringen)
    I bilen har vi reservekløv, magebelte og sele.

Annet tøy:

• Tursko
  • Caps
  • Ullsokker

I tillegg til flått-knocker tøyet, tester vi også ut:

• Nye fjellsko
  • Kløv
  • Turmat
  • Fiskeutstyr

Mat og måltider vi har med:

• Monsens og drytech turmat
  • Pølse og potetmos
  • Havregrøt
  • Polarbrød m/pålegg
  • Karbonader
  • Pasta formaggio
  • Tomatsuppe
  • Spaghetti-porsjoner

Dag 1

Første turen gikk fra Hunnedalen – Sandvatn. Vi brukte totalt 4 1/2 time på den 16 km lange turen.

Vi gikk med hver vår flått-knocker T-skjorte på turen inn til hytten og byttet til bukse/tights og genser når vi kom frem etter et forfriskende bad. Tøyet er virkelig behagelig å gå med.

Bjørnar hadde også på håndleddsvarmer.

Vi hadde også på oss hvert vårt par med flått-knocker sokker. Gode sokker å ha oppi tursko, med bra passform med minimal risiko for gnagsår og beskyttet godt mot flått.

Ingen flått eller plager fra mygg denne kvelden.

I sekken hadde Bjørnar 23,5kg og Sara 16kg, skal sies at vi ikke tenkte for mye over vekta på maten Vi prøvde oss også på fiskelykken, men uten hell.

Til middag ble det pølse og potetmos

Dovre og Cooper var fornøyde med turen og synes det var veldig spennende med sauer langs stien🐑🐏

Frisk og klar for tur!

Dag 2 – Sandvatn – Blåfjellenden

Vi brukte 3 1/2 time på 12,5km, med 4 kg mindre i sekkene. Hetebølgen ankom høyfjellet. Flått-knocker t-skjortene måtte av å luftes i pausen. Bjørnar gikk med håndledd varmer for å beskytte mot flåtten- kanskje ikke det lureste valget i solsteken

Når vi kom frem til blåfjellenden tok vi på oss genser og dro på fisketur i elva siste timen før leggetid nøyt vi utsikten med en kopp kakao. Ingen knott eller mygg som surret rundt hodene våre og det ble en fin avslutting på dagen.

Imorgen blir det en lang tur på rundt 18km, da skal tøyet virkelig få kjørt seg

Stillheten…..

Dag 3 – Blåfjellenden – Tomannsbu

Denne turen ble varm, innholdsrik og fin. Vi gikk først fra blåfjellenden til hunnedalen, på 11km. Da vi kom til bilen tok vi oss en god pause med avslapning, mat og ompakking av sekkene. Vi hadde 11kg mindre å bære enn første dagen i sekkene. Videre opp til Tomannsbu var det 7km. Her måtte Cooper av med kløven på grunn av varmen og på med sokker pga såre poter.

Da vi hadde slått oss til ro på Tomannsbu tok vi oss et kaldt bad og gikk på fisketur. Her var flått-knocker tøyet helt ypperlig så slapp vi knott og mygg.

Det ble fangst.

Senere den kvelden tok kokeapparatet i annekset fyr pga tidligere smeltet stearin. Brannen ble slokket og hytta luftet ut, men kokeapparatet må erstattes. Heldigvis for oss var hyttevakten tilstede.

Mat på bordet. Ble faktisk 3 stk.

Dag 4; Tomannsbu – Hunnedalen

Denne morgenen tok vi det helt rolig, sov lenge og hadde god og lang frokost – Slitne kropper etter gårsdagens tur. Turen begynte med hver vår sekk og hund, vi hadde totalt 14kg mindre i sekkene siste dagen sammenlignet med første dagen. Etter hvert overtok Bjørnar begge hundene og forsvant over fjellene fortere enn Sara klarte å rope «vent».. Vi hadde fin tur hjemover med velfortjent kebab på veien🌯 og er takknemlige for å fått lov til å prøve ut Flått-Knocker tøy på godt og vondt!

Vi anbefaler alle som ferdes ute i naturen lenge eller ei om å gå med plagg fra flått-knocker!😎

Sliten etter en tøff, men fantastisk tur!

OPPSUMMERING AV TUR OG FLÅTT-KNOCKER:

– Null flått på hund eller menneske

– Vi hadde ikke bruk for myggnett/middel på kveldene

– Vi kjørte gjerne en kombo med flått-knocker genser og shorts, da ble leggene lett bytte for myggen

– Meget fornøyde med sokker og t-skjorte som ble brukt gjennom hele turen, utrolig bra passform og kun Sara som fikk litt gnagsår. Men det skyldes nok at skoene ikke var gått helt inn før turen. Bjørnar hadde ingen plager

Turen generelt:

– Humør og tålmodighet ble satt på prøve flere ganger under turen pga overivrige hunder som var gira på pinnekjøtt til middag, absolutt god læring og erfaring for oss som hundeeiere og vi sitter igjen med bare gode minner. Tross motbakker

– Tursko, monsens turmat og kløv var også 10/10

en flått som kryper på klær

Likte du denne artikkelen? Del den gjerne

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest
Super god t-skjorte som holder flåtten borte. Perfekt å bruke på sommeren rundt ett fiskevannet eller under tyn jaktdressen i August! Første høsten på jakt uten en eneste flått. Dette er ett must for alle jegere! Genseren leverer til topp score!